PODD: Hur bygger man en jämlik stad?

Kollage över stadsbild. Foto.
Illustration: Arkitekterna Krook & Tjäder

Området södra Helsingborg kommer att förvandlas när hamnen flyttar och ett helt nytt område ska byggas och stå klart 2050. Det var temat för ett extra HBG live som hölls i april i Helsingborg inför rekordpublik.

Södra staden 2050-hur ska Helsingborg se ut? Det var temat för ett extrainsatt HBG live som hölls i april i Helsingborg inför rekordpublik.

I detta avsnitt av podden ska vi dyka ner djupare i vad Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet, berättade i sitt inledande föredrag. Dels genom en intervju hon gjorde med oss exklusivt för själva podcasten och dels att genom att få lyssna på det inledande föredraget hon höll.

Bakom podcasten står Campus Helsingborg, Lunds universitet i samarbete med Helsingborgs Dagblad.

Lyssna på avsnittet:

HBG Live: Hur bygger man en jämlik stad?

Tre personer står på scen. Foto
Bart Steijaert, VD för Helsingborgs hamn, Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet och Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg