Den kommunikativa organisationen

Det nyligen avslutade forskningsprojektet "Den kommunikativa organisationen" är det största inom området i Europa just nu. Syftet är att fastställa kommunikationens betydelse för verksamheters framgång och hur väl de når sina mål.
Forskarna vänder ut och in på organisationers kommunikationsverksamhet. De undersöker vilket värde och vilken betydelse kommunikation har för varumärkesbyggande, kriser, förändringar, opinionsbildning och Corporate Social Responsibility (CSR).
Projektet har drivits av Institutionen för strategisk kommunikation i samarbete med Sveriges kommunikatörer.
Både företag och offentliga organisationer deltar i projektet. Det är också dessa som står för finansieringen, vilket är en unik form inom samhällsvetenskaplig forskning. Dessutom finansieras projektet av Helsingborgs stad och Sveriges Kommunikatörer.
Det treåriga projektet har resulterat i ett antal rapporter och artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Forskarna samverkar med organisationerna i projektet och de skapar gemensamt nya kunskaper.
Deltagande organisationer
- Eon
- Göteborgs stad
- Helsingborgs stad
- Ikea of Sweden
- Länsstyrelsen Västernorrland
- Malmö stad
- NCC
- Polismyndigheten
- PostNord
- Stockholms stad
- Västra Götalandsregionen
Forskningsrapporter
Delrapport 1 – En diskussion av begreppet
I den första rapporten ligger fokus på att undersöka konceptet "den kommunikativa organisationen" och ge förslag på hur begreppet kan utvecklas framöver.
Den kommunikativa organisationen – en diskussion av begreppet (pdf)
Bläddra i delrapport 1 på issuu.com
Delrapport 2 – Kommunikationsklimat: En verksamhetskritisk resurs
I den andra delrapporten diskuteras hur kommunikationsklimatet skapar värde för organisationer. Författare till rapporten är Sara von Platen.
Kommunikationsklimat: En verksamhetskritisk resurs (pdf)
Bläddra i delrapport 2 på issuu.com
Delrapport 3 – Uppfattningar om kommunikation och kommunikatörer i organisationer
I den tredje delrapporten får vi ta del av hur kommunikation och kommunikatörer uppfattas inom organisationer. Författare till rapporten är Mats Heide.
Uppfattningar om kommunikation och kommunikatörer i organisationer (pdf)
Bläddra i delrapport 3 på issuu.com
Delrapport 4 – Synen på ledningens, chefers och medarbetares kommunikation
Den fjärde rapporten från forskningsprojektet Kommunikativa organisationer fokuserar på hur ledning, chefer och medarbetare ser på sin egen och på varandras kommunikation. Författare till rapporten är Charlotte Simonsson.
Synen på ledningens, chefers och medarbetares kommunikation (pdf)
Bläddra i delrapport 4 på issuu.com
Delrapport 5 – Den mediala spegelbilden – värdeskapande och medierepresentation
Den femte rapporten från forskningsprojektet Kommunikativa organisationer fokuserar på medierepresentation och värdeskapande. Författare till rapporten är Howard Nothhaft.
Den mediala spegelbilden – värdeskapande och medierepresentation (pdf)
Bläddra i delrapport 5 på issuu.com
Delrapport 6 – Röster om den kommunikativa organisationen
I Delrapport sex summeras forskningsprojektets kvalitativa studie.
Röster om den kommunikativa organisationen (pdf)
Bläddra i delrapport 6 på issuu.com