lu.se

Campus Helsingborg

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Digital karriär på livsstilsföretag

2016-06-22

Linn Svingstedt jobbar på Odd Mollys huvudkontor vid Kornhamnstorg i Stockholm. Företaget säljer kläder, skor, accessoarer och heminredning med inspiration från Los Angeles. Alldeles nyligen började hon sin nya tjänst som marknads- och försäljningschef.


Utbildningen i service management med inriktning på handel ger studenterna säljtänk,
kundfokus och helhetsperspektiv, enligt Linn Svingstedt. Foto: Eva Nelsson


– Jag ansvarar för vår e-handel. Det handlar om alltifrån inköp och utveckling av online-butiken till marknadsföring och varumärkesarbete, berättar Linn Svingstedt när vi träffar henne under Webbdagarna i Malmö.

Det började med att hennes kompis som jobbade på Odd Molly tipsade om ett ledigt jobb på kundtjänst för fyra år sedan.

– Eftersom jag är utbildad inom service management och ville jobba med retail så hoppade jag på det tåget.

Inspirationen till varumärket Odd Molly kommer från skatetjejen Molly från Venice Beach i USA. Stilen beskrivs som personlig med en mix av cowboy, streetwear och hippie.

– Företaget har ett väldigt tydligt koncept, det är en framgångsfaktor. Våra butiker känns unika med mycket färg och många detaljer. I och med att e-handeln är så stor krävs det upplevelser och incitament för att kunderna ska besöka butikerna.

Odd Molly har en egen online-butik och 14 fysiska butiker i Sverige, Finland, Norge, Tjeckien och USA. Dessutom säljs företagets sortiment via återförsäljare runt om i världen.

– Flest butiker har vi faktiskt i Skåne, bland annat på Väla i Helsingborg, Nova Lund och Emporia i Malmö. Vi är starka där, säger Linn Svingstedt.


Odd Molly har 14 egna butiker i Sverige, Finland, Norge, Tjeckien och USA. Foto: Odd Molly


Odd Mollys VD Anna Attemark har bakgrund inom H&M och sätter kunderna i fokus i allt företaget gör. För att passa en bredare målgrupp är det viktigt att inte bara satsa på dyrare imageprodukter.

– 85 procent av vårt klädsortiment ligger i en prisklass som är ”within reach”, det vill säga under 2000 kr.

Enligt Linn Svingstedt är den största fördelen med programmet i service management att det ger studenterna ett helikopterperspektiv.

– Man blir väldigt kundfokuserad, det är något vi pratade om hela tiden på utbildningen. Vi fick också med oss ett säljtänk.

Trots att hon är stockholmare längtar hon efter att flytta tillbaka till Skåne någon gång i framtiden.

– Det gäller bara att övertala min blivande man som också är stockholmare först!


Text: Eva Nelsson