lu.se

Campus Helsingborg

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

VD på kommunikationsbyrå

Linnea Vikbrant började tidigt med skrivandet. Redan i högstadiet var hon sportredaktör på Sydsvenskan. Intresset för kommunikation, samhälle och påverkan fick henne att fastna för masterprogrammet i strategisk kommunikation.


– Det är en utbildning i tiden. Kurserna känns rätt och överlag så var det bra föreläsare. Strategisk kommunikation är en smartare version av marknadsföring, säger Linnea.

Linnea har en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudämne. Hon satte ihop sin egen utbildning med fristående kurser inom alltifrån språk till nationalekonomi. Innan hon påbörjade sin masterutbildning vid Campus Helsingborg praktiserade hon på Helsingborgs stad.

Känsla för målgruppen

Linnea upplever att arbetsgivare värdesätter utbildningen, speciellt när hon skulle få sitt första jobb.

– Många arbetsgivare inser att de behöver kompetens i strategisk kommunikation. Att jag är utbildad i målgruppsanpassning vägde mycket in på intervjun till första jobbet som förlagschef på ett bokförlag.

Hon har haft stor nytta av sina kunskaper i arbetslivet. Kursen inom Public Relations har varit mycket användbar, framförallt eftersom hon har startat ett nytt bolag från grunden.

– Om man förstår vad som ligger bakom olika beslut och vad som står bakom olika budskap så kan man själv påverka på ett helt annat sätt.

Content Marketing

Linnea är VD för Contentor Marketing med kontor på E-Commerce Park of Sweden i Helsingborg, ett kontorshotell inom e-handel. Contentor Marketing arbetar med att skapa intressanta och engagerande texter inom digital marknadsföring. Just nu jobbar två-tre personer med bolaget och Linnea har visioner om att expandera.

– Vår affärsidé kom från insikten att det fanns ett behov av något som kallas "Content Marketing". Affärsmodellen bygger på att våra kunder prenumererar på våra redaktörstjänster varje månad. Det är en typ av konsultverksamhet där du istället för att anställa hyr precis den kompetens du behöver.


Hur vet jag om masterprogammet i strategisk kommunikation passar mig?

– Jag tror att man måste ha ett väldigt stort driv. De allra flesta nyexaminerade samhällsvetare är inte garanterade ett jobb. Var medveten och gör din egna personliga plan över vad du vill uppnå. I slutändan är det du som ska ska "sälja" din kompetens på arbetsmarknaden. Se till att du behövs. Med strategisk kommunikation är du en bit på vägen.

Hur minns du studietiden?

– Det var lyxigt att kunna få styra över sin egen tid. Ändå var man ofta stressad. Under studietiden växer man extremt mycket. Det kan låta klyschigt men så var det. Jag skaffade mina allra bästa vänner i början av studierna. Det är vad jag kommer att minnas med studietiden mest: mitt livs bästa vänner, att vara fattig och ha mycket tid.

Vilka är dina bästa tips till den som funderar på att börja plugga?

– Våga prova, det är nog många som väntar med att fortsätta plugga för att de ska komma på exakt vad de vill plugga. Om jag hade gjort så hade jag aldrig börjat studera. För mig, och jag tror även för många andra, så är det omöjligt att veta innan man har testat. Utgå från en kombination av vad du tycker är roligt och vad du har en fallenhet för. När de två sammanfaller så brukar det bli bra!


Text: Amanda Weidstam
Foto: Håkan Röjder

Linnea Vikbrant

Kommer från: Lund
Bor: i Helsingborg
Har läst: Masterprogrammet i Strategisk Kommunikation
Jobb idag: VD på egna företaget Contentor Marketing