Hoppa till huvudinnehåll

Ta hjälp av framtidens kommunikationsstrateger under våren

Vill ditt företag eller organisation växla upp ert kommunikationsarbete? Gör som Framtidslabbet 2.0, Återbruket, Lindab Innovation Hub och Revam – ta stöd av våra studenter från Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg.

– Publicerad den 20 januari 2023

Den här typen av projekt ger dig, som driver företag, möjligheten att få en utomstående och objektiv part att genomlysa och ge förslag på kommunikationsstrategier.

75 studenter vid Institutionen för strategisk kommunikation söker verkliga “case” att studera och undersöka i vårens kurs “Kommunikationsdesign i digitala landskap”.

– Den här typen av projektet ger dig, som driver företag, möjligheten att få en utomstående och objektiv part att genomlysa och ge förslag på kommunikationsstrategier för sociala medieplattformar och er visuella identitet, säger Marie Ledendal, vid Institutionen för strategisk kommunikation, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

För studenterna är det både värdefullt och utvecklande att arbeta med en faktisk organisation samt att det ger dem möjlighet att redan tidigt i utbildningen få konkretisera sin kunskap och omvandla teori till praktik. 

Amnesty International, ENCY, Kalmar Teaterförening, Revam och Smartforce är några av de 19 organisationer som studenterna på Institutionen för strategisk kommunikation arbetade med i fjor. Genom åren har samarbeten skett med allt ifrån produktionsföretag inom såväl nöjesbranschen som industrin, till företag som tillhandahåller tjänster, kunskapscenter, institutioner, till NGO:s och organisationer som t.ex. arbetar med integrationsfrågor.

– De företag och organisationer som har haft samarbete med studenter är väldigt nöjda och tacksamma över studentsamarbetet. Vi ser gärna en bredd i organisationerna som vi samverkar med då bredden berikar och är något som studenterna uppskattar, säger Ilkin Mehrabov, kursansvarig på kursen ”Kommunikationsdesign i digitala landskap” tillsammans med Marie Ledendal.

Praktisk information

Kursen löper under vårterminen (22 mars-2 juni) och består av fyra olika uppgifter, inom vilken studenterna arbetar med ett grupprojekt i samverkan med en organisation under kursens senare del (11 maj-2 juni). Studenter som läser kursen går sin andra termin på något av våra två program; Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation eller Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier.

Under kursen arbetar studenterna med att analysera bland annat målgrupp och omvärldsfaktorer och att utveckla färdigheter i olika webbpublicerings- och designverktyg. Kursen inkluderar ett omfattande projektarbete där studenterna ska, på uppdrag av en organisation, utveckla en kommunikationsplan och skapa digitala och/eller fysiska kommunikationsmaterial.

Inom projektarbetet kan studenterna t.ex. ta fram en övergripande kommunikationsstrategi eller social mediestrategi för er organisation, ta fram förslag på en ny visuell identitet (en brand book), ta fram exempel på sociala medieinlägg eller förslag på en ny/omarbetad hemsida, alternativt ta fram en kommunikationsstrategi och produktion för en specifik kampanj/event.

Vad innebär detta för ditt företag eller din organisation?

  • Ni får studenter som genomlyser ert kommunikationsarbete och ger förslag på olika åtgärder och aktiviteter. 
  • Vi informerar studenterna om ert uppdrag och meddelar er vilken studentgrupp som valt att arbeta med er organisation.
  • Ni tar fram en kortare brief, där ni klargör vad ni önskar få hjälp med. Det kan vara bra att kunna rama in vad det är ni vill ha hjälp med. Om ni önskar hjälper vi till med att tydliggöra briefen.
  • Avsätt tid för att träffa (online eller fysiskt) studenterna minst 3 gånger under kursens gång: v.13-14 för att informera om er organisation och vad ni vill att studenterna ska fokusera på; under kursens sista del (11 maj-2 juni) när studenterna arbetar på projektarbetet, samt kursens sista vecka där studenterna presenterar resultatet av projektet för er. Det är bra att även kunna vara tillgänglig för frågor från studenterna för eventuella förtydliganden av information om er organisation under projektets gång.

Låter detta intressant?

Hör av er till oss på samverkan@isk.lu.se så berättar vi mer!  Kontakta oss senast fredag 24 februari. 

Digitalt informationsmöte 20 februari

Den 20/2 kl. 8:30-09:30 bjuds alla intresserade företag in till ett digitalt informationsmöte där vi kommer att berätta mer om kursen, samt möjlighet att ställa frågor. Varmt välkomna att delta via Zoom: lu-se.zoom.us/j/64112782115

Marie Ledendal, Programansvarig för Kandidatprogrammen i Strategisk kommunikation Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Ilkin Mehrabov, Kursansvarig för kurserna Kommunikationsplanering i digitala landskap och Projektledning på Kandidatprogrammen i Strategisk kommunikation Campus Helsingborg, Lunds universitet.
 

Informationsmöte 20 februari

Den 20/2 kl. 8:30-09:30 bjuds alla intresserade företag in till ett digitalt informationsmöte där vi kommer att berätta mer om kursen, samt möjlighet att ställa frågor. Varmt välkomna att delta via Zoom: lu-se.zoom.us/j/64112782115

Ett studentsamarbete kan bland annat resultera i:

  • en grafisk profil
  • en kommunikationsstrategi för sociala medier
  • en ny hemsida eller mock-up för en webbshop
  • utveckling av en digital eller fysisk kampanj
  • kommunikationsplanering för ett kommande event.