Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

300 testcyklister upptäckte fördelarna

Två personer på cykel. Foto.
Under 2022 och 2023 kunde helsingborgare som kör bil till jobbet delta i forskningsprojektet 300 testcyklister. Resultatet visar tydligt att metoden testcyklist fungerar. Foto: Caroline Göransson

Under 2022 och våren 2023 bjöds helsingborgare som kör bil till jobbet in att delta i forskningsprojektet 300 testcyklister. Resultat från projektet visar tydligt att metoden testcyklist fungerar: ett år efter testperioden säger 8 av 10 deltagare att de gör minst hälften av sina pendelresor med cykel. Och alla vill fortsätta cykla i någon mån.

Metoden testcyklist är inte ny men miljöförvaltningen i Helsingborg har tillsammans med Lunds universitet undersökt varför den fungerar i projektet 300 testcyklister. Syftet var att ta fram en metodguide som visar hur man kan skala upp, effektivisera och förbättra testcyklistkampanjer. Metodguiden är klar och sprids nu till landets kommuner och intresserade företag.

- Vi är så nöjda med att kunna dela med oss av den och resultatet av vår testcyklistkampanj med hela 300 deltagare, som alla gått från att vara bilister till att vilja cykla i stället, säger Emma Kangas, projektledare.

Metodguiden baseras på resultatet från projektet 300 testcyklister, reflektioner och lärdomar projektgruppen gjorde under projektets gång samt en vetenskaplig analys gjord av Lunds universitet. 

Resultat från projektet visar tydligt att metoden fungerar: 100% vill fortsätta cykla i någon mån efter att de deltagit. Vår uppföljning visar även att ett år efter testperioden uppger 79 % av deltagarna att de gör minst hälften av sina pendelresor med cykel.

- Helsingborgs stad arbetar målmedvetet med att förbättra möjligheterna till att resa mer hållbart. Projektet 300 testcyklister är en del i att främja hållbart resande för miljön, hälsan och klimatets skull, säger Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande.

Chans till vardagsmotion lockade

I forskningsintervjuer och enkäter har testcyklisterna svarat på frågor om vad som motiverat dem att prova på att pendla med cykel. En majoritet av de 300 deltagarna säger att de ville cykla för att få motion. Många svarar också att de ville få frisk luft och må bättre.

I projektet har vi också undersökt om testcyklisterna har lockat andra att börja cykla.

- Deltagarna har påverkat andra i sin närhet att börja cykla. I intervjuer uppger 64 procent att de har inspirerat andra att börja cykla, till exempel familjemedlemmar, vänner och arbetskamrater, säger Michael Johansson, forskare vid institutionen för tjänstevetenskap, Lunds universitet på Campus Helsingborg.

 


För mer information:
Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande, 0724-67 15 85 amir [dot] jawad [at] helsingborg [dot] se (amir[dot]jawad[at]helsingborg[dot]se)

Emma Kangas, projektledare miljöförvaltningen Helsingborgs stad, 072-2009345 emma [dot] kangas [at] helsingborg [dot] se (emma[dot]kangas[at]helsingborg[dot]se)

Michael Johansson, institutionen för tjänstevetenskap Lunds universitet, 070-678 25 18 michael [dot] johansson [at] ses [dot] lu [dot] se (michael[dot]johansson[at]ses[dot]lu[dot]se)

Relaterade länkar

Om projektet 300 testcyklister

Forskningsprojektet 300 testcyklister genomfördes i samarbete mellan Helsingborgs stad och Lunds universitet. Under 2022 och våren 2023 bjöds helsingborgare som kör bil till jobbet eller skolan in att delta i projektet. Målet var att 300 personer skulle delta som testcyklister för att kunna mäta effekt och genomföra forskning på metoden. Den som vanligtvis kör bil till jobbet eller skolan kunde delta genom att i stället cykla under sex veckor. Deltagaren använde sin egen cykel och fick ett startpaket med cykeltillbehör.

Projektet genomfördes med stöd av innovationsmyndigheten Vinnova.