– Arbete med platsvarumärken handlar om att hantera städers, regioners och länders rykte. De nordiska länderna har tidigare omgärdats av en positiv bild i allmänhetens ögon. Men, i den värld som vi lever i idag, med dess många utmaningar, är den bilden i förändring. Jag är mycket tacksam för att Lunds universitet och högskolorna i Kristianstad och Halmstad gick samman i ett värdskap för konferensen och att de valt detta tema, säger Robert Govers, grundare och ordförande för International Place Branding Association (IPBA) som varje år arrangerar konferensen.
Senaste forskningen från fältet presenterades
Under konferensen medverkade forskare och experter från hela världen i det gedigna programmet. Teman som lyftes var offentlig diplomati i kristid, varumärkesarbete i krigstillstånd, och frågan om plats i Antroposcen.
Forskare från Lunds universitet presenterade flera aktuella ämnen, däribland Jesper Falkheimer, professor i Strategisk kommunikation som tillsammans med Cecilia Andrae (Svenska institutet), Nadia Kaneva (University of Denver) och Robert Govers (IPBA) pratade om den globala bilden av Sverige i tider av kris.
Manifest för ansvarfullt platsvarumärkesarbete
I samband med konferensen undertecknade företrädare i Greater Copenhagen regionen, däribland Helsingborgs stad, ett manifest ”The IPBA Barcelona – Greater Copenhagen place branding manifesto” på plats i Helsingborgs rådhus. Syftet är att utvidga nätverket med platser som ställer sig bakom ett ansvarsfullt platsvarumärkesarbete och inspirera till att arbeta mer långsiktigt och kvalitetsorienterat med städers och regioners varumärkesbyggande.
Se bilder från signeringen på rådhuset på Helsingborgs stads webbplats