Centrum för ledning i offentliga organisationer (CLOO)
Centrum för ledning i offentliga organisationer (CLOO) arbetar med att utveckla kunskap om ledning, organisering och styrning i offentliga sektorn.
Våra forskare har ett särskilt intresse för ledarskap, medarbetarskap, professioner, makt, kommunikation, styr- och organiseringsidéer och andra områden som är relaterade till ledning i offentliga organisationer.
Vår ambition är att på olika sätt undersöka, diskutera och sprida kunskap om hur tjänsteverksamheter inom offentlig sektor leds, styrs och organiseras.
Vi samverkar gärna i forskningsprojekt och erbjuder bland annat utbildning, forskningscirklar, öppna seminarier och webbinarier.
Om CLOO:s verksamhet
CLOO har ambitionen att öka kunskapen om hur de komplexa utmaningar som offentliga organisationer står inför. Vi är övertygade om att detta bäst kan hanteras genom samverkan mellan akademi, offentlig sektor och näringsliv. Exempel på utmaningar som offentliga organisationer möter är nya styrformer som New Public Management, tillitsbaserad styrning, agila organisationer och tjänstelogik.Till detta kommer politikers förväntningar och önskemål om förändring och ökad innovation som ställer ytterligare krav på organisationerna inom offentlig sektor. CLOO har samlat ett antal forskare med stort intresse för dessa utmaningar.
Våra utgångspunkter är följande:
- Vi utgår från användaren och utmanar och utvecklar existerande styrformer.
- Vi sätter kommunikation, värdesamskapande och arbetsprocesser i fokus.
- Vi ifrågasätter det som oftast tas för givet.
Forskning
CLOO:s forskning och verksamhet bedrivs primärt inom följande områden:
Ledarskap är intimt förknippat med maktutövande, både i termer av mellanmänskliga relationer och i termer av strukturella förutsättningar. Vår forskning inom detta område berör bland annat hur organisationspolitik är en del av ledarskapsprocessen och hur olika situationer och sammanhang inverkar på maktrelationer.
I många offentliga organisationer spelar professionella yrkesutövare en avgörande roll. Men vad är egentligen en ”profession” och vad innebär det att ”vara professionell”? Hur styrs och leds professionellt arbete? Vår forskning vill öppna för mer nyanserade och detaljerade beskrivningar av hur den professionella vardagen ser ut, både för medarbetare och chefer.
Den största delen av en organisations strategiska kommunikation utgörs av chefer och medarbetares kommunikation. Varje mikromöte i en organisation eller mellan en medarbetare och en kund eller brukare ger en makroeffekt för organisationen. Vår forskning visar att det finns stora värden som oftast missas genom att inte tala om och försöka utveckla kommunikationskompetensen.
Kriser och förändringar skapar situationer i organisationer som präglas av hög grad av osäkerhet och ett stort behov av kommunikation. Hur reagerar vi människor i tider av oro och turbulens och vad betyder det för ledarskapet och kommunikationen? Vår forskning visar att behovet av kommunikation och framför allt dialog ökar avsevärt under kris- och förändringssituationer. Det medför att det ställs stora krav på chefer att förstå kommunikationens betydelse och ha kompetens i interpersonell kommunikation.
I många organisationer tas intern kommunikation för given. Vår forskning visar att en förutsättning för en väl fungerande intern kommunikation är ett öppet kommunikationsklimat. I organisationer med ett öppet kommunikationsklimat vågar medarbetarna uttrycka sina åsikter även om dessa går emot de dominerande idéerna. Med ett öppet kommunikationsklimat kan medarbetarna även berätta om sina misstag och organisationen kan lära av dessa och ha bättre förutsättningar att lära och bli mer framgångsrika.
I takt med förändringar i samhället har en riktning mot ökad användarorientering betonats som nödvändig för att kunna möta användarnas många och komplexa behov av offentliga tjänster. Det pågår en diskussion om behovet av att utveckla offentliga tjänster med tjänstelogiska principer och därigenom låta kunskap och erfarenhet från användare ligga till grund för erbjudande av tjänster. Inom tjänstelogik är värde och värdeskapande nyckelbegrepp. Tjänsteverksamheter inom offentlig sektor omges av andra förutsättningar och villkor än traditionella tjänsteverksamheter vilket gör att synen på värde och värdeskapande i en offentlig tjänstelogik behöver anpassas för att fungera framgångsrikt. Vår forskning avser att bidra med sådan kunskap.
I många organisationer tas intern kommunikation för given. Vår forskning visar att en förutsättning för en väl fungerande intern kommunikation är ett öppet kommunikationsklimat. I organisationer med ett öppet kommunikationsklimat vågar medarbetarna uttrycka sina åsikter även om dessa går emot de dominerande idéerna. Med ett öppet kommunikationsklimat kan medarbetarna även berätta om sina misstag och organisationen kan lära av dessa och ha bättre förutsättningar att lära och bli mer framgångsrika.
Att lyssna är något av det enklaste vi kan göra, ändå är det i praktiken så svårt. Forskning visar att organisationer ägnar sig alldeles för lite åt lyssnande och när lyssnande väl sker är det inte systematiserat. Det finns stora värden som kan uppnås genom att öka lyssnandet. Detta är ett forskningsområde som vi just nu är i startgroparna med.
Om en arbetsorganisation skall ha förmåga att hantera negativa händelser så krävs en förmåga att lära sig av tidigare erfarenheter. Den forskning som CLOO bedriver inom detta fält berör hur chefer på olika sätt kan arbeta med organisationens struktur och kultur för att optimera erfarenhetsåterföring.
Enkäter till både medarbetare, brukare och kunder är en del av vardagen i de flesta organisationer. Det finns ett stort utbud av tekniska verktyg för att samla in och bearbeta data för olika typer av ändamål (arbetsmiljö, kundnöjdhet mm). Vad som däremot är svårare att hantera med hjälp av teknik är hur data tolkas, används i beslutsfattande och hanteras på ett sätt som ger trovärdighet. I gränslandet mellan tekniker för databearbetning, ledning, lärande, makt och psykologisk trygghet finns en rad utmanande frågeställningar för både forskning och praktik. Detta gäller inte minst när organisationer i ökande utsträckning kan komma att ha tillgång till mängder av data genom att använda mobilteknologi och AI.
Samverkan
Du kan engagera en forskare inom CLOO på längre eller kortare tid för att genomföra ett forskningsprojekt, göra en utredning, leda en forskningscirkel, diskutera utbildningar, skriva en rapport eller vara ett stöd och ett bollplank i olika frågor relaterade till våra kunskapsområden.
Våra forskare och er organisation kan exempelvis gemensamt skriva en forskningsansökan om finansiering för att genomföra en studie om exempelvis en utmaning som ni möter i ert arbete relaterat till ledning och styrning.
Kontakta CLOO:s forskningskoordinator Anette Svingstedt, anette.svingstedt@ism.lu.se för ett första möte.
Utbildning
Centrum för offentliga organisationer erbjuder utbildningar, både öppna och skräddarsydda, som syftar till att öka kunskapen inom olika ledningsrelaterade områden. En öppen utbildning vid Lund universitet innebär att du som yrkesverksam ges möjlighet att delta på en utbildning som våra forskare utformar och genomför. De riktar sig också till olika funktioner i en organisation – läs mer vid beskrivningen av respektive utbildning nedan.
Kontakta oss för att diskutera era specifika utbildningsbehov och önskemål.
De forskare som deltar har specifik kunskap om de områden de undervisar i. Utbildningarna riktade till dig som arbetar i en organisation och kan ha olika längd, upplägg exempelvis online eller fysiska och så klart behandla olika teman. De riktar sig också till olika funktioner i en organisation – läs mer vid beskrivningen av respektive utbildning.
Du behöver inte ha några förkunskaper för att delta i utbildningen. Och du får ett diplom från Lunds universitet som visar att du genomgått utbildningen. Nedan kan du läsa mer och anmäla de till någon av följande öppna utbildningar.
Aktuellt
På gång under året:
Webbinarium om strategiskt lyssnande
I teorin är lyssnande enkelt. Men i praktiken är det mycket svårt. Generellt lyssnar organisationer alldeles för lite. 90 procent av organisationers kommunikation består av att talaoch sprida information. Det råder en lyssnandets kris
Välkomna till ett webbinarium där vi talar om hur organisationer kan bli bättre på att lyssna strategiskt. Professor Mats Heide och universitetslektor Anette Svingstedt presenterar delar ur sin kommande bok om strategiskt lyssnande.
Datum: våren 2023
Anmälan: Kontakt anette.svingstedt@ism.lu.se,
Webbinarium om chefsskap när det råder osäkerhet
Corona-pandemin har visat att en kollektiv förmåga att hantera osäkerhet är en viktig kompetens för att en arbetsorganisation skall kunna anpassa sig till ett yttre hot. Att hantera osäkerhet handlar inte om att undvika risker utan snarare om att bli expert på att verka i osäkra miljöer. För att arbeta mot detta mål finns det flera metoder att tillgå. Välkomna till ett webbinarium där fokus är just detta. Docent Magnus Lindén presenterar forskning och strategier för att göra arbetsplatsen mer resilient vid förändring och kris".
Datum: hösten 2023
Anmälan: Mejla din anmälan till anette.svingstedt@ism.lu.se, så får du en länk till seminariet
Ledarskap och kommunikation i kris och förändring
Kursen Ledarskap och kommunikation i kris och förändring utvecklar din förmåga att leda och kommunicera med medarbetare i komplexa och osäkra situationer – kriser och förändringar. På denna kurs kommer du att få träffa Lunds universitets kunniga forskare och lärare inom området strategisk kommunikation och arbetspsykologi. Kriser och förändringar är situationer då det finns ett stort behov av information och dialog, men alltför ofta kommunicerar vi för lite, för sent eller på ett sätt som inte svarar mot medarbetarnas behov.
Kursen bidrar med ett nytt sätt att se på ledarskap och kommunikation, där medarbetarnas betydelse och medarbetarskapet står i centrum. På kursen fokuserar vi på relationen mellan chef och medarbetare och vikten av ett öppet kommunikationsklimat för att organisationen ska kunna anpassa sig snabbt till föränderliga villkor.
För mer information om kursen, kontakta Anette Svingstedt, forskningskoordinator vid CLOO, anette.svingstedt@ism.lu.se eller telefon 0708-710 277
Strategiskt lyssnande
Kursen Strategiskt lyssnande utvecklar din förmåga att skapa effektiva strategier för att utforma ett strategiskt lyssnade i din organisation. Ett ökat lyssnande underlättar för att leda organisationer i förändring. På denna kurs kommer du få träffa Lunds universitets kunniga forskare och lärare inom området strategisk kommunikation, arbetspsykologi och service management.
Kursen utvecklar både din och organisationens förmåga att lyssna. Forskningen visar att det råder en kris vad gäller lyssnande i organisationer. Merparten av organisationers kommunikation handlar alltför ofta om att ensidigt sända ut information till både medarbetare och dem man är till för. Organisationer behöver lyfta lyssnandet till en strategisk nivå. Genom att utforma hela organisationer för ökat lyssnande stärks effektiviteten, förändringsviljan och arbetsklimatet förbättras.
För mer information om kursen, kontakta Anette Svingstedt, forskningskoordinator vid CLOO, anette.svingstedt@ism.lu.se eller telefon 0708-710 277
Vilka vi är
Följande forskare är engagerade i CLOO:
Johan Alvehus
Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap och intresserar sig för frågor om ledarskap och styrning i professionsorganisationer. Johan arbetar med frågor om hur ledarskap uppstår som kollektiv process och och om hur olika professioners intressen balanseras (eller inte!) i organisationer. Han är särskilt intresserad av frågor som rör makt och inflytande kontra individers autonomi.
Kontakt: johan.alvehus@ses.lu.se.
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/johan-alvehus
Pernilla Danielsson
Pernilla Danielsson är industridoktorand och innovationschef i kommunal och regional regi med fokus på barn och unga. Pernilla Danielsson intresserar sig för frågor om tjänsteinnovation i välfärden, med ett särskilt fokus på värdeskapande, värdesamskapande samt hur vi inom välfärden lyckas (eller inte) att integrera samhällets resurser för barnens, ungdomarnas och de unga vuxnas skull.
Kontakt: pernilla.danielsson@ses.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/sv/persons/pernilla-danielsson
Mats Heide
Mats Heide är professor i strategisk kommunikation och har ett brett intresse för organisationer och kommunikation. Mats Heide har i sin forskning fokuserat på förändringskommunikation, kriskommunikation, medarbetarskap och ledarskap inom framför allt offentliga organisationer.
Kontakt: mats.heide@isk.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/mats-heide
Robert Holmgren
Robert Holmgren är universitetslektor i psykologi och inriktad mot arbets- och organisationspsykologi. Områden som särskilt intresserar Robert Holmgren är ledarskap och ledarutveckling samt förändring av arbetssätt inom offentliga verksamheter med särskilt fokus på evidensbaserad praktik och implementering av forskningsresultat.
Kontakt: robert.holmberg@psy.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/robert-holmberg
Alina Lidén
Alina Lidén är universitetslektor i tjänstevetenskap och intresserar sig om frågor om samtida arbetslivets utmaningar och för vad som ibland benämns som hållbart arbetsliv. Ett område som Alina Lidén har också fokus på är samverkan mellan organisationer, organisering och ledning.
Kontakt: alina.liden@ses.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/alina-lidén
Magnus Linden
Magnus Linden är docent i psykologi och intresserar sig för frågor om ledarskapets utmaningar. Magnus Linden forskar specifikt om hur ledarskap kan användas för att bygga resilienta organisationer där både organisationen och medarbetarna har en förmåga att anpassa sig och arbeta effektivt under komplexa förhållanden präglade av osäkerhet och stress.
Kontakt: magnus.linden@psy.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/magnus-lindén
Charlotte Simonsson
Charlotte Simonsson är docent i strategisk kommunikation med stort intresse för organisationers interna kommunikationsprocesser. Charlotte Simonsson har i sin forskning ett särskilt fokus på kommunikativa aspekter av ledarskap och medarbetarskap samt kommunikationens roll i förändringsarbete och hantering av kriser internt.
Kontakt: charlotte.simonsson@isk.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/charlotte-simonsson
Anette Svingstedt
Anette Svingstedt är universitetslektor i tjänstevetenskap och intresserar sig för frågor om kundmötet och värdeskapande, med ett särskilt fokus på hur man i organisationer leder och styr för att skapa förutsättningar för ett gott värdeskapande. Strategiskt lyssnande och värdeskapande är ett starkt intresseområde.
Kontakt: anette.svingstedt@ses.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/anette-svingstedt
Mattias Wengelin
Mattias Wengelin är universitetslektor i tjänstevetenskap och intresserar sig för frågor om säkerhet och skydd, särskilt med fokus på hur regelverk påverkar praktik. Ett område under utveckling som berör styrning av institutionaliserad frivillighet, samhällsfunktioner där frivilliga är funktionsbärande.
Kontakt: mattias.wengelin@ses.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/mattias-wengelin
Ulrika Westrup
Ulrika Westrup är docent i tjänstevetenskap har under många år intresserat sig för tjänsteperspektivet och tjänsteinnovation i offentliga organisationer. Ulrika Westrup har särskilt intresse för förutsättningar och villkor för välfärdstjänster. En central del i forskningen är integrering av resurser och problematiken med arbete över organisatoriska och professionella gränser (resursintegrering).
Kontakt: ulrika.westrup@ses.lu.se
Mer information: https://portal.research.lu.se/en/persons/ulrika-westrup
Våra publikationer
Klicka på det aktuella året för att få en lista på publikationer.
- Danielsson, P., & Westrup, U. (2023). Samordnade rehabiliteringsinsatser i ett utifrån-in-perspektiv Finsam Landskrona/Svalövs förändringsarbete mot tjänsteinnovativt förhållningssätt: Finsam Landskrona/Svalövs förändringsarbete mot tjänsteinnovativt förhållningssätt. Läs rapporten här
- Danielsson, P., & Westrup, U. (2022). Styrelsearbete i Finsam Landskrona/Svalöv med användaren i fokus: Förslag till den nya styrelsen avseende fortsatt arbete med ett tjänsteinnovativt förhållningsätt. Läs artikeln här
- Alvehus, Johan, & Hallonsten, Olof (2022). Institutional logics and functionalist differentiation theory: Challenges and pathways forward. Organization Theory, 3(3). Läs artikeln här
- Alvehus, J. (2022). The Logic of Professionalism: Work and Management in Professional Service Organizations. Bristol: Bristol University Press. Läs mer om boken här.
- Alvehus, J. (2021). Docility, obedience and discipline: Towards dirtier leadership studies. Journal of Change Management (Ahead of print), 1–13. doi:10.1080/14697017.2021.1861696. Läs artikeln här.