Forskning ger kunskap i retur

Forskning ger kunskap i retur

Den svenska e-handeln ökade med 15 procent under förra året. Konsumenterna vill ha smidiga returlösningar och för varje år som går ökar deras krav på leveransupplevelsen. För Stefan Karlsson, industridoktorand i förpackningslogistik, är returer både ett dagligt arbete och en passion. Hur kan företag bygga sina strategier för returhantering?

– Det är oerhört bra att kombinera näringsliv och akademi av många skäl. Som forskare kan du växa som människa, du får förmågan att problematisera och förstå hur kunskap skapas. Jag har blivit en bättre chef, beslutsfattare och medarbetare på Oriflame, säger han.

Besluten som fattas i näringslivet är inte alltid välgrundade. Tiden räcker inte till eftersom det är mycket operativa insatser, personalfrågor och beslut varje dag, enligt Stefan Karlsson. Här har akademin en viktig roll att spela.

Hans resa som industridoktorand började genom att han anställde en nydisputerad medarbetare på Oriflame.

– Det var han som övertalade mig att bli doktorand. Min första reaktion var ”Nej, det vill jag inte”. Sedan kände jag att vi måste digitalisera oss. Jag satt i ledningsgruppen för Oriflame och det var mitt i digitaliseringens explosion runt 2010–2011, säger Stefan Karlsson.


Vart tredje plagg returneras

Utgångspunkten när Stefan Karlsson började doktorera var ”Hur kommer digitaliseringen att påverka Oriflames säljkanal?”. Men helt plötsligt höll han på med returer. Konsumentreturer engagerar eftersom de påverkar samhället och människorna, menar han.

– Vi köper kläder på nätet och trettio procent distribueras två eller flera gånger genom returer. Det har stor samhällspåverkan och är inte positivt för miljön.

Att logistikföretagen inte samarbetar för att hitta hållbara lösningar är en utmaning. Eftersom de är konkurrenter skapar de egna distributionslösningar och utlämningsställen för paketen.

Nya sätt att leverera

– Staden är inte anpassad för att fem lastbilar ska köra till Ica Mariastaden i Helsingborg. Jag är helt säker på att det kommer nya sätt att leverera paket. Det finns redan nya distributionsföretag som till exempel Budbee, som är storstadsorienterade och erbjuder hemleveranser, säger Stefan Karlsson.

Företag behöver olika returstrategier beroende på vilken distributionskedja, eller ”supply chain”, de har, förklarar han. Zalandos supply chain bygger på stora volymer och effektivitet, medan modeföretag som säljer skräddarsydda kläder har en individualiserad returstrategi som är anpassad efter kundens specifika behov.

– Min avhandling handlar om hur företag kan bygga sina strategier för returhantering. Ska man ha 30 eller 60 dagars retur? Hur mycket ska en retur kosta? Hur, när och var ska returen ske? Och hur kan företaget undvika returer? Det är några av faktorerna jag tittar på.

Medan e-handeln i Sverige ligger omkring 10 procent, utgör e-handeln i Kina betydligt mer – cirka 35 procent, berättar Stefan Karlsson.

– Kina exploderar i sin e-handel och landets online-marknad går om USA:s under 2019. Vi kan inte fördubbla e-handeln i Sverige inom de närmaste 10–15 åren utan nya logistiska lösningar.

Text: Eva Nelsson


E-handeln i Sverige

  • E-handeln ökade med 15 procent under 2018 och motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln i landet.
  • Starkast tillväxt under 2018 visade livsmedelsbranschen följt av möbler och heminredning samt sporthandeln. Kläder och skor är de mest populära varorna och varannan bok säljs på nätet.
  • 8 av 10 av konsumenterna är beredda att vänta 1–2 dagar längre på leveransen om den är mer miljövänlig.
  • 86 procent av e-handelskonsumenterna tycker att det är viktigt med fria returer.
  • Var tredje konsument uppger att de ibland avstår från att e-handla på grund av handlarens returavgift.
  • Prognosen för 2019 är att e-handeln kommer att växa med 14 procent.

Källa: E-barometern 2018, av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Forskargrupp: ReLog

Daniel Hellström
Forskningsledare
daniel.hellstrom@plog.lth.se

Mats Johnsson
mats.johnsson@plog.lth.se

Klas Hjort
klas.hjort@plog.lth.se

Henrik Sternberg
henrik.sternberg@plog.lth.se

Pernilla Derwik
pernilla.derwik@plog.lth.se
046-222 01 46

Yulia Vakulenko
yulia.vakulenko@plog.lth.se

Stefan Karlsson
stefan.karlsson@oriflame.se

Camilla Nyquist Magnusson
camilla.nyquist@plog.lth.se

John Olsson
john.olsson@plog.lth.se

Sidansvarig: sanna.trygg@ch.lu.se | 2019-09-18