Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikatör i Helsingborgs stad

Praktikplatsen banade vägen för Fredrik Ahlbergs första jobb efter utbildningen i strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Idag arbetar han som kommunikatör på stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad. Här skapas samhällsnytta i olika projekt och Fredrik jobbar med alltifrån webb och sociala medier till strategier för den interna kommunikationen.

– Jag kände genast att jag passade in här, säger Fredrik Ahlberg.

Efter att han avslutat sin utbildning på Lunds universitet, Campus Helsingborg i våras fick han ett vikariat som kommunikatör på stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad. Vilket sedan ledde till en tillsvidareanställning.

Han har en bakgrund med utlandsboende som barn och sedan gymnasiet på Internationella skolan i Helsingborg. Därefter blev det studier i filosofi och engelsk litteratur i Sydney, Australien.

– Efter det ville jag hitta något mindre abstrakt och teoretiskt, gärna något med språk och lite kreativt.

Oväntat kreativt

– När jag började studera på utbildningen i strategisk kommunikation var jag mest inställd på att komma ut och jobba i det privata näringslivet där jag såg att det fanns många valmöjligheter till jobb, säger Fredrik Ahlberg.

Men när det var dags för praktik så blev det hos Helsingborgs stad, på stadsledningsförvaltningen.

– Precis som många andra hade jag tidigare en uppfattning att den offentliga sektorn är lite grå och tråkig. Men det gick snabbt upp för mig att så inte är fallet. Det här är kreativt och det finns en stor drivkraft, där man delar med sig.

– Och så gillar jag att vi skapar samhällsnytta, det känns väldigt tilltalande för mig.

Fredrik Ahlberg berättar att han har väldigt blandade arbetsuppgifter, såväl strategiska som operativa. På stadsledningsförvaltingen arbetar man till exempel mycket med stadsförnyelseprojekt.

Praktiska erfarenheter

– Jag jobbar med webb, sociala medier och grafisk formgivning, men är också med i ett projekt där vi gör en strategi för hur stadens interna kommunikation ska utvecklas.

Ett råd till blivande studenter i strategisk kommunikation är att även skaffa sig lite praktiska kunskaper.

– Det är ju en strategisk utbildning där man får en förståelse för vad kommunikation är och vad man kan göra med den för att nå sina mål. Men när man börjar jobba är det ofta kombinerat med mer praktiska saker som grafisk formgivning, foto, film eller kodning. Så det är bra att också kunna något av detta.

Från utbildningen har han fått mycket med sig som han direkt har känt kommit till användning.

– Vi fick ta del av mycket ny forskning, vilket har blivit uppskattat här på avdelningen. Det är ju färskvara och jag har kunnat dela med mig av den kompetensen, bland annat när det gäller kriskommunikation.

Fredrik Ahlberg tycker att det finns många intressanta jobb i kommunikationsbranschen – både privata och offentliga – och känner att utbildningen har förberett för båda.

– Jag tror att det är viktigt att gå in i utbildningen med hyfsat öppet sinne. Man läser en mängd roliga och spännande saker, det är ett brett spektrum. Specialisera sig kan man göra efteråt om man vill.

Program på grundnivå vid Campus Helsingborg


Text och foto: Anette Rantala

Victor jobbar som Communication Specialist på Ikea

Se filmen på Youtube

Sidansvarig: sanna.trygg@ch.lu.se | 2019-04-11