Lucas delar sina bästa Helsingborgstips för nya studenter

Porträtt av Lucas, intervjuad i artikeln. Foto.

Lucas, en aktiv styrelsemedlem inom Ingenjörssektionen, delar med sig av generösa tips både för dig som ny student och för dig som redan befinner dig i Helsingborg. Ta del av hans insidertips för att navigera genom studentlivet och dra nytta av allt som Helsingborg har att erbjuda.

Vad är det bästa sättet att lära känna människor som ny student?

Det bästa sättet att lära känna nya människor är att delta på vår (Ingenjörssektionens) omfattande nollning, dessa veckor är fullspäckade med mängder av roliga evenemang, pluggkvällar och utflykter. Sedan har vi även studentföreningen Stampus som erbjuder en massa utskott som till exempel fotboll, innebandy, bakning m.m. som man kan engagera sig i, vilket alltid leder till att man lär känna fler.

Som student i en ny stad kan det vara bra att känna till bästa budget-lunchstället, var hittar man det?

Helt klart Happy Falafel. Det ligger lite undangömt men det är något speciellt med att få en kebabrulle med koriander för 45 kronor.

Det gäller att ta paus från pluggandet ibland också, vad brukar du göra då?

Om det är dags att slå ihop böckerna skulle jag ta en promenad upp till Viskängen, med en glass i handen såklart!

En bit in på terminen blir det dags att fira avslutad tentaperiod. Hur brukar du göra det?

Det beror väl kanske på hur jag känner att tentan i fråga har gått. Men jag får erkänna att jag är riktigt svag för en god burgare och då finns det två ställen som passar riktigt bra! Antingen så går vi till Tugg Burgers eller så går vi till Diné, båda två håller riktigt hög standard.

Om vi återkopplar till att vara ny i Helsingborg, vad får man inte missa medan man är här?

Det måste nog vara att tura på båtarna som går mellan Helsingborg och Helsingör. Helst vill du åka med Aurora som avgår från Helsingborg varje hel timme, men om det är riktigt gött väder har Tycho Brahe ett fint soldäck också! Känner man sig manad är det inte heller fel att kliva i land på andra sidan sundet och ta sig en pölse.

Slutligen, vilket guldkorn måste man känna till?

Jan's pasta & pizza. Behöver inte säga mer än så.