Södra staden 2050 - hur ska Helsingborg se ut?

Kollage med svartvita bilder. Logotyp Hbg Live

Området som sträcker sig söderut längs kustremsan från Helsingborgs Centralstation är sedan ett antal år tillbaka under omvandling. Nu samsas de tidigare verksamheterna, som färjetrafik, tung industri och en containerhamn med nya bostadsområden, universitetet och många olika verksamheter. Nu håller en ny översiktsplan på att tas fram. Genom att hamnen flyttar längre söderut finns visioner för fler nya stadsdelar med både bostäder och verksamheter, fler grönområden och möjligheter till en fast förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör.

Men hur utvecklas ett sådant område där så mycket ska finnas? Hur flyttas en hamn? Hur skapar vi kopplingar till omgivande stadsdelar och hur ska de boendes vardag fungera? Hur ska alla trivas och hur ska alla olika verksamheter fungera tillsammans? Vad händer med platsens identitet och den anknytning som helsingborgarna har till platsen? Hur säkerställer vi goda dialoger och samverkan i processen?

I talkshowen HBG Live den 4 april tittar vi närmare på utvecklingen av södra staden tillsammans med Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet, Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg och Bart Steijaert, VD för Helsingborgs hamn. Moderator för samtalet är Magnus Adenskog, Campus Helsingborg Lunds universitet. Välkomna att delta i samtalet!

Dörrarna öppnas 17.30 för er som vill mingla och köpa något från baren. Samtalet börjar 18.00, som publik deltar du genom att ställa frågor. Fritt inträde, anmälan görs via denna länk: https://ui.ungpd.com/Events/2705ebaa-b12c-4609-a0d8-0ab76c66cf8f

HBG Live arrangeras fyra gånger per år i ett samarbete mellan Campus Helsingborg, Lunds universitet och Helsingborgs Dagblad. Samtalet går att ta del av i efterhand i podden HBG Live.