PODD: Hur ska det nya Helsingborg utformas?

Kollage över stadsbild. Foto.
Illustration: Arkitekterna Krook & Tjäder

Södra Helsingborg förvandlas. Under de kommande 25 åren ska hamnen flyttas och ett helt nytt område med grönområden, verksamheter, bostäder byggas. Men hur går en sådan utveckling till och hur kan man som boende vara med och påverka hur södra staden ska se ut i framtiden?

Södra staden 2050-hur ska Helsingborg se ut? Det var temat för ett extrainsatt HBG live som hölls i april i Helsingborg inför rekordpublik.

I detta avsnitt kan du ta del av första halvan av det panelsamtal som för kvällen modererades av Magnus Adenskog från Campus Helsingborg, Lunds universitet. Med på scen är också Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet, Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg och Bart Steijaert, VD för Helsingborgs hamn.

Bakom podcasten står Campus Helsingborg, Lunds universitet i samarbete med Helsingborgs Dagblad.

Lyssna på avsnittet:

HBG Live: Hur ska det nya Helsingborg utformas?

Tre personer står på scen. Foto
Bart Steijaert, VD för Helsingborgs hamn, Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet och Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg