Laddning och förvaring av litiumjonbatterier

I universitetets verksamhetsförsäkring, som tillhandahålls av Kammarkollegiet, tillkommer en ny säkerhetsföreskrift från 1 december. Mot den bakgrunden vill vi informera om vad som gäller för laddning, hantering och förvaring av litiumjonbatterier.

Utgångspunkten är att litiumjonbatterier avsedda för transportmedel eller litiumjonbatterier som är störrre än 10 Ah inte får laddas, förvaras eller på annat sätt hanteras inom universitetets lokaler. Batterier till elcyklar, elsparkcyklar etc får alltså inte förvaras eller laddas på Campus Helsingborg. En brand i ett sådant batteri kan bidra till kraftiga brandförlopp med stor rökutveckling.

Wihlborgs tillhandhåller ett cykelförråd i källarvåningen i C-blocket där cyklar inklusive batteri kan förvaras. Separat nyckeltagg kan hämtas ut i vaktmästeriet.

Inom universitetets lokaler gäller i övrigt att medarbetare och studenter endast får ladda elektronisk utrustning som tillhandhålls av Lunds universitet. Undantaget är privata mobiltelefoner samt privata bärbara datorer/surfplattor. Laddning ska ske med avsedd laddare.

Ta del av universitetets generella brandskyddsregler

Vid frågor, kontakta Jerker Jacobsson, jerker [dot] jacobsson [at] ch [dot] lu [dot] se (jerker[dot]jacobsson[at]ch[dot]lu[dot]se)