Campusutveckling

Campus Helsingborg Byggnad. Foto.

Styrelsen för Campus Helsingborg har tagit initiativ till att utreda vilka möjligheter det finns att utveckla nuvarande lokaler så att de i högre grad motsvarar våra behov av attraktiva arbets-och lärandemiljöer. Ambitionen är även att skapa bättre förutsättningar för samverkan mellan olika verksamheter samt att utnyttja lokalerna effektivare. På denna sida publicerar vi uppdateringar om projektet.

Oktober 2023

Under våren 2023 presenterades en första skiss som utarbetats tillsammans med fastighetsägaren Wihlborgs och arkitektfirman Jais Landén Krantz. Skissen beskriver en tänkbar arbetsmiljö för merparten av Campus medarbetare, men ska inte ses som ett färdigt förslag. Syftet är att visa på potentialen i fastigheten, med fokus på arbetsmiljön.

På styrelsemötet i september togs beslut om att gå vidare i utredningsarbetet. Det innebär att en skiss ska tas fram som visar en helhetslösning för samtliga arbets- och lärandemiljöer i campusbyggnaden (undantaget C7).

För närvarande pågår visions- och strategidiskussioner i verksamheterna som får bäring på utredningsarbetet. LU Byggnad ser över våra interna arbets- och beslutsprocesser med tanke på att flera fakulteter är involverade. Samtidigt pågår löpande diskussioner med Wihlborgs och i viss mån med arkitektfirman.

Arbetet med att ta fram en helhetsskiss beräknas preliminärt inledas under andra halvan av vårterminen 2024. Samtliga verksamheter kommer att engageras när det gäller att utarbeta lokalprogram och programhandling etc.

Mars 2024

Som tidigare publicerat var ambitionen att påbörja utredningsarbetet under andra kvartalet i år. Målet är som bekant att ta fram en helhetsskiss för både arbets- och lärandemiljöer i hela campusbyggnaden.

Arbetsgruppen har beslutat att flytta fram tidplanen vilket gör att projektet beräknas komma i gång under höstterminen i stället. Mer exakt tidplan kommuniceras när den är fastställd.

I och med den reviderade tidplanen får vi bättre förutsättningar att arbeta fram beslutsunderlag och den Samhällsvetenskapliga fakulteten ges möjlighet att arbeta vidare med pågående omstruktureringsprocesser och resursbemanna projektet.