Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Provguide

Här finns samlade rutiner för lärare vid provtillfällen på Campus Helsingborg. Guiden är tänkt att användas av lärare på ISK, SES och Socialhögskolan.

Arbetet internt på institutionerna kan variera och guiden ses mer som en checklista. Institutionen utser en person, kallad provansvarig, som är ansvarig för provet (lärare/ kursansvarig/examinator).

  • Inför terminens schemaläggning behöver provansvarig/institutionen boka provtillfällen (ordinarie + två omprov) hos lokalbokning/schemaläggaren i TimeEdit. 
  • Efter lokalbokningen är klar i TimeEdit, så bokar provorganisationen in dessa datum preliminärt i terminsplaneringen. Då är själva provtillfället preliminärt bokat, men provbeställningen måste också bokas enligt steg 2 nedan.

Tips: Det är två veckors anmälningstid för studenterna. Tänk på att ha tillräckligt lång tid mellan prov och omprov, så provet hinner rättas.

  • Provtillfället måste beställas till provorganisationen av Institutionen, via online formulär
  • Institutionen måste skapa anmälningstillfällen i Ladok för studenterna som stänger två veckor innan provtillfället.

  • Provorganisationen behöver det färdiga provet 3 arbetsdagar innan provtillfället. Provansvarig på institutionen ansvarar för att innehållet i provet är korrekt, korrekturläs gärna provet en extra gång. 
  • Digitala prov med Inspera: Provansvarig skapar provet, samt lägger till provadministrationen som ”admin” (pia [dot] tham [at] service [dot] lu [dot] se (pia[dot]tham[at]service[dot]lu[dot]se)) i Inspera.

Tips: Döp provet i ordningen kurskod, datum, prov. Ex: KSMC25 230512 omprov så det är lätt att hitta i Inspera.

  • Pappersprov: Provansvarig skickar färdiga provet som PDF med e-post till provhbg [at] service [dot] lu [dot] se (provhbg[at]service[dot]lu[dot]se) alt. överlämnar en papperskopia i ett kuvert (kontakta för överlämning). 
  • Anpassade prov: Institutionens kontaktperson ansvarar för att provorganisationen i god tid (första vardag efter anmälningstidens utgång) får information om vilka studenter som är berättigade anpassat (pedagogiskt) stöd vid prov.
  • När anmälningstiden för provet stänger i Ladok, så skickas e-post från provorganisationen till anmälda studenter med väsentlig provinformation.

  • Provansvarig behöver vara tillgänglig för provorganisationen vid alla provtillfällen under hela provtiden för frågor/situationer via telefon (inkluderar studenter med förlängd skrivtid).
  • Vid ordinarie provtillfälle behöver provansvarig vara tillgänglig för studenternas frågor, tiden utlyses till studenterna i samband med övrig information inför provet. 

  • Pappersprov, närvarolistor, etcetera sorteras och lämnas av provorganisationen i kassaskåpet på entréplan (gamla postrummet) och kan hämtas senast dagen efter provtillfället av institutionen.
  • Efter betygssättning och eventuell provgenomgång (ordinarie prov) lämnas ej uthämtade pappersprov i receptionen för utlämning.

Kontakt

Ann Lindvall Lundgren, avdelningschef
Telefon: +46 46 222 39 46
E-post: ann [dot] lindvall_lundgren [at] service [dot] lu [dot] se (ann[dot]lindvall_lundgren[at]service[dot]lu[dot]se)

Pia Tham, Provsamordnare
Telefon: +46 42 356 541
E-post: provhbg [at] service [dot] lu [dot] se (provhbg[at]service[dot]lu[dot]se)