Möt Campus hjärta

Kvinna ståendes i ett cafékök. Foto.

I 23 år har Gitte Borg sett till att studenter, personal och besökare aldrig gått hungriga under en dag på Campus. Hon har sett tusentals studenter komma och gå och värnar om mötet med nya människor.

Jag tänker ofta på mitt café som campus hjärta, säger Gitte Borg och häller upp en kopp kaffe. I 23 år har hon drivit sitt café på Campus Helsingborg och sett tusentals studenter komma och gå.

– När jag läste om planerna på ett campus i Helsingborg tog jag kontakt med fastighetsägaren och frågade in de hade tänkt på att de skulle behöva ett café, berättar Gitte Borg med ett skratt. Jag sade att ett campus behöver en servering och att jag gärna ville driva den.

Ett par månader efter terminsstart år 2000 kunde Gitte Borg öppna sitt café. I arbetet förenas hennes intresse för service, matlagning och möten med människor. Allra roligast är kontakten med studenterna.

– Jag följer kullarna från de första förvirrade dagarna och ser sedan hur de gradvis växer och får nya kunskaper och större självförtroende. Vissa studenter får jag särskilt god kontakt med och det händer ofta att de också återvänder efter examen för att byta några ord över en kopp kaffe.