Nyexade byggingenjörens dagbok: ”Kollegornas stöd är tryggt när man är ny i branschen”

Emin Hogic. Foto.

I våras blev Emin Hogic högskoleingenjör i byggteknik vid Lunds tekniska högskola på Campus Helsingborg, och nu är han projektör på Sweco. De första månaderna som nyanställd är det mycket att lära sig. Höjdpunkten var att presentera exjobbet för branschkollegor. I en artikelserie i nättidningen Ingenjören delar han med sig av en vecka på jobbet.

Måndag 20 november

Dagen startade med ett resursmöte där arbetsuppgifter och projekt diskuteras fritt varje måndag. Här kan jag fördjupa mig i projekten och lära från erfarna kollegor. I mitt team jobbar ungefär tio personer, en blandning av projektörer och uppdragsledare.

I dag pratade vi bland annat om ett projekt som är avslutat, och som vi ska besöka senare under dagen. Det ligger här i Malmö, längs med busslinje 6 mot Toftenäs. Där har vi projekterat ytor vid flera busshållplatser för att fräscha upp och göra dem tillgängslighetanpassade.

Jag har jobbat på Sweco i Malmö i drygt tre månader. Det var i mitten av augusti 2023 som jag anställdes som projektör. Det här är mitt första jobb efter min utbildning till högskoleingenjör i byggteknik med inriktning väg- och trafikteknik på LTH, Helsingborg.

Jag är 26 år gammal, född i Småland och uppvuxen i Helsingborg. Jag friade rätt nyligen till min tjej och är numera förlovad. Det har har fyllt mitt liv med en extra dos glädje och spänning.

Efter morgonens resursmöte hade vi en avstämning kring ett projekt för att skapa ett enklare förfrågningsunderlag. Mitt ansvar är ledningsunderlag och samordning mellan oss och ledningsägarna för att säkerställa smidigt utförande.

Under lunchen gjorde min arbetsgrupp ett studiebesök på en av de projekterade vägarna för busslinje 6. Att se hur ritningarna blivit verklighet var givande och det ledde till en del  diskussioner om projektets framgångar och förbättringar.

Det här är mitt första steg i arbetslivet och trots en överväldigande mängd information känner jag mig hemma. Det här jobbet på Sweco ger mig möjlighet att utforska mitt intresse för infrastruktur och stadsutveckling på djupet.

Läs vidare om resten av Emins vecka hos Ingenjören

Publicerad på ingenjören.se den 6 december 2023.