Välkommen hem till Ellen

Tjej sittandes vid köksbord som tittar ut genom fönstret. Foto.

Det är alltid spännande att komma in i en ny studentlägenhet. Kanske tänker du att alla studentlägenheter ser ungefär likadana ut, både i planlösning och inredning, men det är långt ifrån sanningen. På Furutorpsgatans studentboende bor Ellen Tössberg i en etta på tjugo kvadrat. Lägenheten må vara liten, men den har stor personlighet.

När jag kliver in i Ellens lägenhet är det första som fångar min blick en stor kristallkrona som hänger över det rustika matbordet i mörkt trä. Jag slår mig ned medan Ellen häller upp kaffe i två koppar. Kopparna i skört, kinesiskt porslin med tillhörande fat har hon, som så mycket  annat i lägenheten, fyndat på second hand.

Det var inte självklart för Ellen att hon skulle bo i studentlägenhet när det stod klart att hon skulle flytta till Helsingborg. Att det var det lättaste alternativet avgjorde saken. När jag frågar vad hon tycker om att bo på studentboende är hon väldigt positiv:

– Jag tycker att det är kul! Man lär känna många av sina grannar och är man ny på ett ställe är det väldigt lätt att hitta folk med gemensamma intressen och såna grejer. Jag trivs jättebra. Precis som på de flesta studentboendena finns det flera gemensamma utrymmen på Furutorpsgatans studentboende. Det finns studierum på varje våning, hela två takterrasser för soliga dagar och udda nog är även tvättstugan anpassad för umgänge. Att bo på studentboende öppnar upp för en social vardag, men det är trots allt i sin egen lägenhet en kommer att spendera mest tid.

Hur får du din lägenhet att kännas personlig? Studentlägenheter kan ändå upplevas som standardiserade.

– Ja precis, fyra väggar och typ en låda, säger Ellen skämtsamt innan hon fortsätter. Jag tog  hit alla mina favoritprylar, men jag kom också iordning väldigt fort efter att jag flyttade in och jag tror att det var min hemlighet för att känna mig hemma på en gång.

Favoritprylarna är framträdande i rummet. Den stora kristallkronan, de handplockade tavlorna  på väggen och dinosaurien i hörnet är några  exempel på saker som ger lägenheten sin charm.

– Jag gillar varenda grej och då känner jag att lägenheten är min. Det känns personligt när det är mina grejer.

Vi byter ämne från dinosaurien i rummet till den eventuella elefanten: hur får en egentligen plats med hela sitt liv på tjugo kvadratmeter? Ellen verkar inte ha haft några större problem med att få in allt hon vill och behöver få plats med. På studentboendet finns till och med ganska gott om inbyggd förvaring i lägenheterna, från hyllan i taket till den rymliga garderoben. Faktum kvarstår dock att allt inte kan få plats.

– Det handlar om att prioritera vad du vill ha i din lägenhet. Jag prioriterade exempelvis bort en soffa. Visst, jag hade kanske fått plats med det också men jag prioriterade att ha ett stort bord istället.

På litet utrymme finns det alltså ganska stort utrymme att göra sin studentlägenhet till sitt hem. Från att möblera efter sina egna behov till att inreda utefter sin personliga stil blir varje lägenhet lika unik som studenten som bor där. Det är Ellen Tössberg och hennes hem ett utmärkt exempel på.

Artikeln är ursprungligen publicerad i Studentmagasinet HBG STDNT som görs i samarbete med Helsingborgs stad.