- Vi har en attraktiv gammal stadskärna i Helsingborg – men som är olämplig för biltrafik. Den södra delen av stadskärnan – Söder - är lämplig för biltrafik men har övergetts av handeln. Lösningen för att rädda stadskärnan är att göra den trevligare för flanörer, cyklister och kollektivtrafikresenärer. Problemet är att många helsingborgare då bokstavligen vänder stadskärnan ryggen och kör utåt med sina bilar mot handelscentrum Väla i stället, säger Ola Thufvesson, universitetslektor på institutionen för tjänstevetenskap vid Lunds universitet som under lång tid forskat om platsutveckling och följt den regionala och lokala utvecklingen.
I början av året presenterades en ny detaljplan för Väla Centrum, i den föreslås en utökning av området med ca 70%. I samband med planen togs även en konsekvensutredning fram som lyfte fram riskerna och att stadskärnan kan påverkas negativt av expanderingen.
- Väla vill växa, inte bara med handel utan också med upplevelser och är redo att bli centrum för hela regionen. Men är det klokt att lägga ner en 950 årig stadskärna och göra stadens mest välbesökta torg privatägt? säger Ola Thufvesson.
E-handelsstaden Helsingborg?
Ett hot mot all handel, vare sig den sker i stadskärnan eller i köpcentrum, är den växande e-handeln. Här går inte ens Väla säkert menar Ola Thufvesson, utan för fram att detta är en av anledningarna till att köpcentrum som Väla gärna kompletterar med fler och fler nya besöksanledningar än handel.
För Helsingborgsregionen innebär emellertid inte e-handeln endast ett hot. Under de senaste åren har staden blivit en allt starkare aktör som lockar många företag och skapar nya arbetstillfällen. Samtidigt innebär en ökad etablering av nya anläggningar för transporter och logistik att värdefull jordbruksmark försvinner.
- Frågan är vad Helsingborg vill vara i framtiden? Oavsett svar måste aktörer och privatpersoner ta både strategiska och vardagliga beslut. Framtiden kopplat till handeln beror ytterst på hur vi alla agerar dagligen. Alla är delaktiga och delansvariga, säger Ola Thufvesson.