Genom studien har Kenan Bakirci och Zewar Taher synliggjort en utsatt arbetsgrupp som ofta saknar kunskap om sina rättigheter och lever under svåra förhållanden på vägarna i Europa.
Arbetet med uppsatsen har tagit studenterna ut i Europa. De har mött människor i utsatta situationer och stärkts i sitt engagemang. Här delar de med sig av vad studien har inneburit för dem och sina förhoppningar framåt.
Hur kom det sig att ni valde att skriva om detta ämne?
Vi blev kontaktade, på rekommendation av vår lektor Pernilla Derwik, av professor Henrik Sternberg, som har lång erfarenhet inom forskningsområdet transportmarknad. Efter att ha genomfört en fördjupad litteraturstudie kunde vi identifiera ett betydande forsknings gap gällande tredjelands chaufförers villkor i den europeiska transportmarknaden, ett ämne som är både aktuellt och angeläget. Denna kombination av vetenskapligt tomrum och praktisk relevans motiverade oss att fördjupa oss i just detta område.
Hur var det att intervjua lastbilschaufförerna?
Det var väldigt intressant och lärorikt. Att komma nära en viss yrkesgrupp och kultur är inte alltid enkelt, och att genomföra intervjuerna på flera olika språk var en unik upplevelse. Vi reste till flera olika länder för att genomföra intervjuerna på plats, vilket gav oss en bredare förståelse för hur situationen ser ut i praktiken. Under arbetets gång blev vi dessutom inbjudna till en konferens på Europeiska kommissionen i Bryssel, vilket var både hedrande och inspirerande.
Som tur är har vi båda vänner från många olika bakgrunder och erfarenhet av att arbeta i roller där man möter människor i olika situationer, vilket gjorde att vi kunde genomföra intervjuerna på ett bra sätt. Samtidigt var det ibland tungt att höra hur vissa av chaufförerna blivit behandlade. Men vi visste att som forskare behöver man lägga sina egna känslor åt sidan och inte låta sig styras av vad man själv tycker, utan fokusera på vad som faktiskt sägs och lyfta fram det i arbetet.
Vad hoppas ni att ert examensarbete ska leda till?
Det är fortfarande ett väldigt tidigt skede att säga detta men vi hoppas att vårt arbete ska i framtiden leda till att förbättra villkoren inom den europeiska transportmarknaden, särskilt för tredjelands chaufförer, oberoende av nationalitet. För att detta ska ske krävs tydligare och mer rättvisa policybeslut på överstatlig nivå. Men för att kunna förbättra något, måste man först förstå det aktuella problemet på djupet, och därefter kunna förklara det på ett strukturerat och vetenskapligt underbyggt sätt. Det är precis detta vi har strävat efter att göra i vår studie.
Vad kommer ni göra nu framöver efter att ni tagit examen?
Vi har insett att karriärvägar sällan är linjära. För en av oss innebär nästa steg förhoppningsvis att påbörja en master inom Supply Chain och logistik, i syfte att vidareutveckla akademiska färdigheter. Ambitionen är att därefter arbeta som konsult inom Supply Chain, med fokus på att analysera och lösa komplexa logistik- och hållbarhets utmaningar. För den andra av oss är målet att utöka sina akademiska meriter genom att läsa till en ingenjörskandidat vid LTH, med sikte på en framtida karriär inom branschen.
Gemensamt för oss båda är viljan att bidra till en mer rättvis, inkluderande och hållbar värld.
Studien uppmärksammades av TV4 nyheterna den 8 juni: https://www.tv4.se/artikel/2ShxW0Zasgfkchx4AfcKix/jobbade-i-fyra-manader-foer-nagra-tusenlappar-kunde-inte-aka-hem
Ta del av studien här: http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9205051